När jag ändå är igång..


... så kan jag ju liksom fortsätta skriva inlägg. För även fast I feel good nu så har jag länge tänkt på hur många fina och underbara människor det finns. Det är ju något speciellt med att lära känna människor man tidigare inte visste om fanns. Personer man inte trodde sig ha några likheter med, men va fel man har. Jo men visst, vi är inne på det rätt så uttjatade ämnet: Fördomar


Den senaste tiden har jag insett hur jävla hemskt jag tycker det är med människor som verkligen bestämt sig för att hata eller ogilla saker. Jag känner ju att jag till viss mån varit och är sådan, men man känner ju sig själv och vet att man inte menar något illa med det man säger. Det vet dock inte periferin. De som står bredvid och tittar, lyssnar eller läser vet inte alltid om det. 


Det finns ju en skillnad på att hata och hata, såklart. Att jag hatar motvind gör ju ingen illa (om nu du inte står i vägen, då är du ju tyvärr död), men att säga jag hatar människor som är så och så och så, det är egentligen INTE OKEY. Det går ju dock inte att alla människor ska klicka med alla, men att på endast ytterligheter bestämma sig för att ogilla något. Kritisera någon för bara en vanlig, alldaglig grej, som INTE GÖR NÅGOT OCH SOM JAG INTE FÖRSTÅR ATT MAN BRYR SIG OM, det, det gör mig förbannad. Vad spelar det för roll om någon kör en viss bil? Vad spelar det för roll om någon har en viss hårfärg? Vad spelar det för roll om någon tror på spöken? Vad spelar det för roll vem/hur många man väljer att knulla med? Vad spelar det för roll om någon är religös? Vad spelar det för roll om man inte delar samma musiksmak?. Vad spelar det för roll?? INGEN.


Man ska inte se ner på människor. Man ska se alla som att befinna sig på exakt samma nivå (MED VISSA UPPENBARA UNDANTAG SÅKLART)


Jag försöker varje dag att ta bort ens fördomar och värderingar man har programerat in i sinnet som att vara bra/dåligt. Det är inte försen mänskligheten tagit bort dessa som hatbrotten och annat hemskt försvinner. Som jag grinade till en dokumentär jag såg för ett tag sedan om mobbing, eller den som nu går på tvåan om utöja.


Jag försöker varje dag att inte bete mig på ett sätt som jag inte tycker är rätt och ibland så inser man, när man går och lägger sig, att man skulle agerat annorlunda i vissa situationer om man fick leva dem igen.


Well well, moralkakan får änna få sitt slut nu. Jag måste bege mig mot sängen. Ciao


Kommentarer
Postat av: brobban

Håller med dig Tobban, kloka ord. Dock måste jag väl trycka lite på att många utav de fina filurerna här i världen faktiskt inte känner sig själva - inte så bra som de skulle kunna i alla fall. För om så var fallet skulle de inse så mycket och börja embracea sig själva istället för att lägga krut på att rata andra. Embracea är inget bra ord att använda i skrift. Nåväl. Tack för igår!

2012-04-28 @ 14:38:52
URL: http://broborn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0