30 - 21
30. Marina & the diamonds – How to be a heartbreaker
Så catshiig, man nynnar och nynnar till det liksom inte går mer, och det är så nice med sådana låtar(och som man inte tröttnar på!) Marina är NICE. åh, så nice.
29. Laleh – Some die young
Fina rara laleh. Hon är ju faktiskt magisk, och efter i somras på p&l så kan man ju inte vara annat än lite kär. Hon är så spaceig, och skriver ohyggligt fina texter. Låten är mellow med power. Det gillas
28. Calvin Harris feat. Florence welsh – Sweet nothing
Linn tycker denna låten är hetsig, jag tycker den är optimal till dans. Dock spelas den aldrig ute på nationerna, VARFÖR?? Ohh, istället blir det att man får dansa inne i huvudet när man traskar till eko, vilket inte är lika nice, fast det är ju inte låtens fel. Man känner sig disco-cool till denna.
27. Lana Del Rey – Without you
Tror detta är tredje Lana låten på listan, men vad ska man säga. Hon är ju awesome. Denna är väldigt fin. väldigt väldigt fin.
26. Urban cone – Deja vú (Oliver Nelson remix)
Bra band, med många bra låtar. Denna remixade låten är dock den bästa på skivan, och det är inte så att jag säger att deras låtar bara är bra om någon annan gör om dem, det bara råkade bli så här. Grooveig pop. Det är bara pop på den här listan, men pop är ju bland det bästa som finns att lyssna på, så vad gör det?
25. Mumford & sons – I will wait
Den människa som kritiserar denna låts refräng, är inte mänsklig. MADDA FAKKING PUNKT.
24. Caotico – Sunrise confessions
Dessa här är ett band jag tjatat om länge, men som jag känner inte får den respons jag vill. Skivan är i sin helhet en utav de bästa svenska i år. Lite discoaktig pop i band. Sita gången jag försöker trycka på er, men lyssna och älskaaaaa.
23. Linnea Henriksson – Sista gången
OCKSÅ en väldigt bra svensk skiva som producerats i år, fast denna är den bästa låten på skivan. Den har ett sådant där bra uppbyggande till refrängen som jag inte kan hjälpa att jag älskar något spektakulärt mycket. Det är svensk pop, och bra sådan.
22. Lana Del Rey – Ride
STÖRT bra video. STÖRT bra låt. Im giving you låt nummer fyra av ingen mindre än Lana. Jag orkar inte beskriva hennes storhet mer. LYSSNA BARA.
21,5. Fun. – Some nights
Denna höll jag på att glömma, och jag tycker att den ska få uppmärksammas, där av den speciella placeringen. Jag gillar inte Fun. Jag tycker de är överskattade, men den här låten har en trumrytmik som inte går att ses mellan fingrarna. Det är indiandans på denna, och vem ogillar det? seriöst.
21. Florence + the machine – Say my name (Calvin Harris remix)
De borde göra en skiva ihop. Just sayin. Det skulle bli så jävla bra. Världen skulle uppskatta, osv. Hennes pipa. hennes pipa.
26e december
16:e december
40 - 31
40. Rebecca & Fiona – Dance
Två tämligen coola brudar som i år släppte denna singel ifrån sin skiva. Tycker den liknar deadmau5 - the veldt på det sättet att den inte skriker uppmärksamhet, utan att den håller en bekvämlig nivå genom hela låten.
39. Mumford & sons – Hopeless wanderer
Ni undrade säkert när dessa skulle dyka upp, och detta är den första av flera. Jag vet liksom hur jag ska beskriva deras storhet UTAN att låta som ett desperat bieber-fan. De är bara väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt bra. Denna låten har sin hetsattack med gitarrerna som sitter så braaa i maggropen.
38. Macklemore & Ryan Lewis – Thrift shop (feat. Wanz)
När jag lyssnar på denna känner jag mig så jävla G, och jag har ju väldigt svårt för hiphop, men satan vad det är fett. Saxofonen, mannen med basrösten, och att låten INTE handlar om att knulla tjejer med stora rövar. Inte heller om deras dyra prylar. Fett nice. FETT NICE.
37. Psy – Gangnam style
Alltså, jag känner mig tvungen. Hela grejen är ju ett fenomen, och jag tänker inte vara den som är den som inte lägger märke till det. Hela han är bara kul, och ödmjuk. Man kan ju inte hata? Det går ju inte? "dress classy, dance cheesy". Amen.
36. M.I.A. – Bad girls
Seeee, lite till gangstahh inom mig sipprar ut. Hon är ball, låten är ball, videon är ball. Allt är BALLT. känner mig ball när jag lyssnar på den, och jag är ju otroligt oball när jag försöker mig på det där med "swag". Har inget "swag", men låten får mig att tro det. Ballt.
35. Lana Del Rey - Dark paradise
Låt nummer två från THE brud. Låten börjar dramatiskt, sedan kommer beatet, refrängen och man baaa ahhhhh. typ så.
34. Marina & the diamonds – Teen Idle
Henne här började jag gilla redan vid första skivan, men den andra ÄR bättre. Det är liksom definitionen av bra mainstream pop. Det jag gillar bäst med denna låten är texten. "Feelinn super super super suiiiiiicidaaaaal". Seriöst sitter ju så jävla skönt? Sedan när låten lugnar ner sig och blir jätteöm osv osv osv, ahhhh. punkt. lyyssnaaaaa
33. The killers – The way it was
Även om jag till viss del var besviken på deras senaste skiva, så är de ju ändå förjävligt bra. Refrängen är det som gör hela låten, och SPECIELLT när de sjunger låtens titel. sammankopplingen av låtens hackande och sången e ba genialiskt. Låten är för övrigt otroligt trevlig att vandra till inne i stan, bland folk. Man ba "If I go on with youuuuu..." osv.
32. Zebra Katz – Hey ladies
Jag kopplar Zebra katz direkt till den lilla lyan inne i centrala uppsala som jag fick möjligheten att bo i av Linn pinn slim. Där uppe passade han bara in så jävla bra, och denna låten är ju sassy like sachaa fiiiiiierceee. och när beatet ökar takten, hehehehehe, märker att jag i detta inlägget inte är speciellt verbal i form av beskrivande ord till hur jag känner, men det är la antingen bara inte en sådan dag, eller bara jävligt svårt att förklara. NICE hur som helst.
31. Frank Ocean - Lost
Alla tjötar om honom, och det är inget jag klagar över, för han är ju bra. Märker hur min hiphopsida av mig blottas i detta inlägget, även fast denna är mer RnB osv. Men han är smooth, och trots att jag inte (än!!! Börjar göra det nu???) fullit handlöst för skivan så är denna väldigt väldigt bra, och skiljer sig enormt till vad jag kanske normalt lyssnar på nu för tiden.
50 - 41
50. Of monster and men – Dirty paws
Första låten på deras skiva, och känns den inte väldigt bekväm att lyssna på? Dock med en underliggande ton av melankoli som ger mig visionen av att det PERFEKTA LÄGET för denna låt är när man i slowmotion springer pga att ens dysterhet/ledsenhet är för stor för att hjärtat ska klara av. Låt oss hoppas på att man kanske inte behöver uppleva detta, men om så vet ni vilken låt ni ska lyssna på i alla fall. SKÖNT.
49. Lana Del Rey – National anthem
Första av många Del Rey låtar på denna lista, och jag vet inte vart jag ska börja. Hon e ba Nice. Den här låten är Nice. Ni får höra mer om henna längre fram, vill inte upprepa mig SÅATTSÄGAhhh
48. The xx – Angels
Tror det är Linn som fått mig att integrera mig med dessa. Den nya skivan är inte alls lika bra som första, men jag tycker, likt fallet med gypsy and the cat, att den ändå är bra nog att uppmärksammas.
47. Msmr – hurricane
Det var ingen mindre än Brobban som gav mig upplysningen om denna låt, genom idén om att dela fem låtar på bloggarna. Insåg då att det var en nice idé. Den är deppig med en uns popglädje. Eller inte deppig, utan kanske mer seriös. Anywho, I like it mycket. Skön att myscykla till (när man gått upp i tid, cyklar i tid till eko, osv)
46. Rihanna – Where have you been
Mainstream, ja, men rihanna tycker jag faktiskt har en låt per skiva hon släpper som är bra. Ex: Rehab, girl in the world osv.. Men denna, förmodligen den bästa hon gjort. Den har ett FETT beat. Skrikande toner och lite dansgolvfreaky
45. Alabama Shakes – You ain’t alone
Country från ett band som jag väldigt ytligt grundande känns otroligt töntiga. Rolling stone magazzzine sa att en annan låt de gjort är årets bästa. Förstår dem, men denna tycker jag är liiiite bättre. Den är mysig och öm, hjärteskärande. Väldigt trevliga.
44. Urban cone – Kings & queens
Väldigt bra band, men en väldigt bra skiva. En perspektivbortstrykande låt som får en att känna sig som jordens medelpunkt och att allt i världen är MITT. Det är ju ganska gött att känna. Tänk er att cykla till denna?? Vinden i håret osv. Magiskt.
43. Anggun – Echo (You & I)
Tror ni verkligen att jag skulle kunna göra en sådan här lista utan en låt från eurovision?? såklart inte. Detta är frankrikes bidrag från i år, gick inte jättebra för dem, men jag tycker att det är en bra låt. Låten föll nog på att den inte var lika lättihågkommande (detta är nog inget ord, men det borde vara det) som andra, och framträdandet var bara rörigt. MEN, låten var sjukt bra, och fortfarande är. Pop igen (skräll)
42. Niki & the dove – Tomorrow
Popduo från Sverige(???) Hade jag ingen aning om. Väldigt bra låt, men besviken på all annan musik de gjort. Känns lite one-hit-wonderiga. Gungig och explosiv refräng med rymdig musik
41. Caotico – The night I died by the sword
Åhh, ett väldigt bra band och jag skulle vilja påstå att detta är den dansvänligaste låten på skivan (efter låten de gjort med ingen annan än tove styrke). Hade ångest om vilka låtar som skulle medverka på denna listan, och hur många jag egentligen ska ta med, men kom fram till två, så den andra kommer längre fram. Cliffhangeerrr. Men lyssna på skivan. den är BRA, och snygga skiv/singelomslag. Lite "Jag-vill-ha-och-sätta-på-väggen"
60 - 51
60. Dada life – Kick out the epic motherf**ker
Låten i sig är inte fenomenal, men beatet är tungt som fan, vilket jag tycker förtjänar ett erkännande.
59. Gotye – Somebody that I used to know
Fy fasiken vad uttjatad, men jag vill mig minnas att jag tyckte att denna var skitbra när jag upptäckte den, och med detta i bakhuvudet så tror jag att jag senare kommer tycka att den är bra. Så därför hamnade den här-
58. Gypsy & the cat – Bloom
ÅHH. Detta band släppte en AMAZZZZING skiva för två år sedan, och den nya må inte vara lika bra, men absolut bra.
57. Fibes, oh fibes – Cerahtonia
optimismgivande, ibland så räcker det tycker jag.
56. Markus Krunegård - Everybody hurts
Bra rock/pop osv, och så svänger den in i lillhjärtat OCH storhjärtat. Sedan dansar man febrilt
55. Scissor sisters – Lets have a kiki
haha, denna låten. Den är drag as in dragqueen, och videon är ball. Det är fan fräckt till och med.
54. Deadmau5 – The veldt
Denna är fin på ett otroligt popigt sätt. Harmonisk och inte uppmärksamhetshorig. Lite utav sånt jag gillar allra bäst.
53. The sound of arrows – Wonders (Visitor remix)
För det första så är orginalet en löjligt bra låt, och visitors också jävligt nice. Kan inte bli mycket fel, förutom just det att orginalet är en löjligt bra låt, men denna är också bra (fast inte lika bra(Men bra!))
52. Ansiktet – Äckligt
Okey, FÖRKLARING. Det här är en låt man inte får gilla, men som jag gör ändå. Det började väldigt harmlöst med att jag hörde den på radion, insåg att jag kunde hela texten, och nu tycker jag liksom den har en töntigt RnB-band-smör-beat som jag kan känna är för uppenbart "dåligt" att det blir bra. Haters gonna hate, osv. Vänta bara, det kommer fler längre fram.
51. Visitor – Coming home
Poppigt så man kan tänkas spy. Väldigt harmonisk denna med, men det ÄR ju fint med det???