50 - 41

 

50. Of monster and men – Dirty paws

 

Första låten på deras skiva, och känns den inte väldigt bekväm att lyssna på? Dock med en underliggande ton av melankoli som ger mig visionen av att det PERFEKTA LÄGET för denna låt är när man i slowmotion springer pga att ens dysterhet/ledsenhet är för stor för att hjärtat ska klara av. Låt oss hoppas på att man kanske inte behöver uppleva detta, men om så vet ni vilken låt ni ska lyssna på i alla fall. SKÖNT.

 

49. Lana Del Rey – National anthem

 

Första av många Del Rey låtar på denna lista, och jag vet inte vart jag ska börja. Hon e ba Nice. Den här låten är Nice. Ni får höra mer om henna längre fram, vill inte upprepa mig SÅATTSÄGAhhh

 

48. The xx – Angels

 

Tror det är Linn som fått mig att integrera mig med dessa. Den nya skivan är inte alls lika bra som första, men jag tycker, likt fallet med gypsy and the cat, att den ändå är bra nog att uppmärksammas.

 

47. Msmr – hurricane

 

Det var ingen mindre än Brobban som gav mig upplysningen om denna låt, genom idén om att dela fem låtar på bloggarna. Insåg då att det var en nice idé. Den är deppig med en uns popglädje. Eller inte deppig, utan kanske mer seriös. Anywho, I like it mycket. Skön att myscykla till (när man gått upp i tid, cyklar i tid till eko, osv)

 

46. Rihanna – Where have you been

 

Mainstream, ja, men rihanna tycker jag faktiskt har en låt per skiva hon släpper som är bra. Ex: Rehab, girl in the world osv.. Men denna, förmodligen den bästa hon gjort. Den har ett FETT beat. Skrikande toner och lite dansgolvfreaky

 

45. Alabama Shakes – You ain’t alone

 

Country från ett band som jag väldigt ytligt grundande känns otroligt töntiga. Rolling stone magazzzine sa att en annan låt de gjort är årets bästa. Förstår dem, men denna tycker jag är liiiite bättre. Den är mysig och öm, hjärteskärande. Väldigt trevliga.

 

44. Urban cone – Kings & queens

 

Väldigt bra band, men en väldigt bra skiva. En perspektivbortstrykande låt som får en att känna sig som jordens medelpunkt och att allt i världen är MITT. Det är ju ganska gött att känna. Tänk er att cykla till denna?? Vinden i håret osv. Magiskt.

 

43. Anggun – Echo (You & I)

 

Tror ni verkligen att jag skulle kunna göra en sådan här lista utan en låt från eurovision?? såklart inte. Detta är frankrikes bidrag från i år, gick inte jättebra för dem, men jag tycker att det är en bra låt. Låten föll nog på att den inte var lika lättihågkommande (detta är nog inget ord, men det borde vara det) som andra, och framträdandet var bara rörigt. MEN, låten var sjukt bra, och fortfarande är. Pop igen (skräll)

 

42. Niki & the dove – Tomorrow

 

Popduo från Sverige(???) Hade jag ingen aning om. Väldigt bra låt, men besviken på all annan musik de gjort. Känns lite one-hit-wonderiga. Gungig och explosiv refräng med rymdig musik

 

41. Caotico – The night I died by the sword

 

Åhh, ett väldigt bra band och jag skulle vilja påstå att detta är den dansvänligaste låten på skivan (efter låten de gjort med ingen annan än tove styrke). Hade ångest om vilka låtar som skulle medverka på denna listan, och hur många jag egentligen ska ta med, men kom fram till två, så den andra kommer längre fram. Cliffhangeerrr. Men lyssna på skivan. den är BRA, och snygga skiv/singelomslag. Lite "Jag-vill-ha-och-sätta-på-väggen"

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0