Låt oss diskutera

jag har börjat se en våg av inlägg som uttrycker sig om världens orättvisor. Jag vill inte vara mycket sämre jag. here it goes.


Jag har denna veckan funderat på hur vi svenskar uttrycker oss om varandra. Att det finns vissa definitioner som beskriver vissa egenskaper. Felet är att dessa beskrivningar kopplats samman med människor.


Vi måste kategorisera världen. Det är någonting som hjärnan gör per automatik. Utefter vår uppväxt så lär vi hjärnan att dra kopplingar och slutsatser om personer. Hjärnan har en försvarsmekanism som innebär att man ser hur majoriteten fungerar, och sedan antar man det om alla. Det har varit evolutionärt gynnsamt. Människor med denna egenskap har överlevt till större grad än andra. Saken är den att i och med att samhället utvecklats, så har människans position på jorden förändrats. Vi lever inte längre utefter skogens lagar. Det handlar inte om vem som är störst och starkast eller vem som äter upp vem. Den kampen är avgjord för länge sedan. Vi äter alla andra arter. Det är vår population som ökar. Biologiskt sätt är vi så jävla trygga. Detta leder dock till att det inte sker en selektion utav människan. Vi kommer inte utvecklas mer. När en ny sjukdom kommer, hittar vi ett botemedel. Nya egenskaper kommer inte växa fram. Det är slut på att evolutionen ska anpassa oss för framtiden (for now, at least)


Vi är därmed som vi är, och här hade jag kunnat slutat, om jag hade varit sådan. Det är jag dock inte, för det är nu jag förstår att man ska börja jobba istället. Jag förstår att man då istället måste göra att stereotyperna inte fästs till vissa grupper av människor. Alla kvinnor gillar inte rosa. All män vill inte skaffa motorcykel. Alla homosexuella killar gillar inte mode. Alla homosexuella kvinnor inte bara klär sig i millitärbrallor. Alla invandrare är inte terrorister. Alla svenskar är inte lagom. Alla på landet är inte inskrängta. Alla rika är inte överklassvin. Det är nu jag istället förstår att vi måste ändra om hur vi får oss att tänka.


Jag hoppas sannerligen att ni förstår poängen. Det handlar ju om att acceptera att människan är byggd på ett visst sätt, och sedan jobba som faan för att avvänja alla skitmallar som vi tagit på oss själva. Om vi avvänjer oss med att en kille MÅSTE leka med bilar och en flicka MÅSTE leka med dockor, så betyder det ju att de inte får lika starka associationer till vem som måste vara vad. Att vi då kategoriserar världen, men inte utefter stereotyper, utan efter människan


anyway. hade kunnat tjöta mycket mer. Nu är det dock dags för mig att pumpa igång kroppen med massa energi. Jag ska fuldansa till popmusik, vilket säger att jag gillar att göra det, och inget fucking annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0